کد مطلب:1481 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:274

احکام وقت نماز


750- مـوقـعـی انسان می تواند مشغول نماز شود , كه یقین كند وقت داخل شده است , یا دو مرد عادل به داخـل شدن وقت خبر دهند , بلكه به اذان و به خبر شخصی كه وقت شناس باشد چنانچه موجب اطمینان شود نیز می توان اكتفا نمود.



751- اگر به واسطه مانع شخصی مانند نابینایی یا در زندان بودن نتواند در اول وقت نماز به داخل شدن وقـت یـقـین كند باید نماز را تاخیر بیندازد تا یقین یا اطمینان كند كه وقت داخل شده است , و هم چنین است بنابر احتیاط لازم اگر مانع از یقین به داخل شدن وقت از موانع عامه باشد مثل ابر و غبار و مانند اینها .



752- اگـر به یكی از راههای گذشته برای انسان ثابت شود كه وقت نماز شده و مشغول نماز شود , و در بین نماز بفهمد كه هنوز وقت داخل نشده نماز او باطل است , و هم چنین است اگر بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز را پیش از وقت خوانده , ولی اگر در بین نماز بفهمد وقت داخل شده یا بعد از نماز بفهمد كه در بین نماز وقت داخل شده بود نماز او صحیح است .



753- اگر انسان ملتفت نباشد كه باید با یقین به داخل شدن وقت , مشغول نماز شود , چنانچه بعد از نماز بـفهمد كه تمام نماز را در وقت خوانده , نماز او صحیح است , و اگر بفهمد نماز را پیش از وقت خوانده یا نفهمد كه در وقت خوانده یا پیش از وقت , نمازش باطل است , بلكه اگر بعد از نماز بفهمد كه در بین نماز وقت داخل شده است , باید دوباره آن نماز را بخواند.



754- اگر یقین كند وقت داخل شده و مشغول نماز شود , و در بین نماز شك كند كه وقت داخل شده یا نه , نماز او باطل است .



ولـی اگـر در بین نماز یقین داشته باشد كه وقت داخل شده , و شك كند كه آنچه از نماز خوانده در وقت بوده یا نه نمازش صحیح است .



755- اگر وقت نماز به قدری تنگ است , كه به واسطه بجا آورد بعضی از كارهای مستحب نماز , مقداری از آن بـعـد از وقـت خـوانـده مـی شـود باید آن مستحب را بجا نیاورد , مثلا اگر به واسطه خواندن قنوت مقداری از نماز بعد از وقت خواند می شود , باید قنوت را نخواند.



756- كسی كه به اندازه خواندن یك ركعت نماز وقت دارد , باید نماز را به نیت ادابخواند , ولی نباید عمدا نماز را تا این وقت تاخیر بیندازد.



757- كـسی كه مسافر نیست , اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد , باید نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند , و اگر كمتر وقت دارد باید فقط نماز عصر را بخواند , و بعدا نماز ظهر را قضا كند , و هم چنین اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت وقت دارد , باید نماز مغرب و عشا را بخواند , و اگر كمتر وقت دارد باید فقط عشا را بخواند و بعدا مغرب را بجا آورد بدون آن كه نیت اداء و قضا كند.



758- كـسـی كـه مـسافر است اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد , باید نماز ظـهـر و عصر را بخواند , و اگر كمتر وقت دارد , باید فقط عصر را بخواند , و بعدا نماز ظهر را قضا كند , و اگـر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد , باید نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر به مـقـدار سه ركعت نماز وقت دارد باید اول نماز عشا را بخواند و بعد مغرب را بجا آورد تا یك ركعت از نماز مـغرب را در وقت انجام داده باشد , و اگر كمتر از سه ركعت نماز وقت دارد باید اول عشا را بخواند و بعدا مـغـرب را بدون این كه نیت ادا و قضا كند بجا آورد و چنانچه بعد از خواندن عشا معلوم شود كه از وقت به مقدار یك ركعت یا بیشتر به نصف شب مانده است , باید فورا نماز مغرب را به نیت ادا بجا آورد.



759- مـستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند و راجع به آن خیلی سفارش شده است و هر چه بـه اول وقت نزدیك تر باشد بهتر است مگر آن كه تاخیر آن از جهتی بهتر باشد , مثلا صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند.



760- هر گاه انسان عذری دارد كه اگر بخواهد در اول وقت نماز بخواند , ناچار است با تیمم نماز بخواند , چـنانچه بداند عذر او تا آخر وقت باقی است یا مایوس از برطرف شدن آن باشد می تواند در اول وقت تیمم كـند و نماز بخواند , ولی اگر مایوس نباشد باید صبر كند تا عذرش برطرف شود و چنانچه عذر او برطرف نشد , در آخر وقت نماز بخواند , و لازم نیست به قدری صبر كند كه فقط بتواند كارهای واجب نماز را انجام دهـد , بـلكه اگر برای مستحبات نماز نیز مانند اذان و اقامه و قنوت اگر وقت دارد می تواند تیمم كند , و نماز را با آن مستحبات بجا آورد.



و در عـذرهـای دیگر غیر از موارد تیمم اگر چه مایوس نباشد كه عذر او برطرف شود جایز است اول وقت نماز بخواند , ولی چنانچه در اثنا وقت عذرش برطرف گردد لازم است اعاده نماید.



761- كسی كه مسائل نماز و شكیات و سهویات را نمی داند و احتمال می دهد كه یكی از اینها در نماز پیش آید , و به واسطه یاد نگرفتن مخالفت حكم الزامی نماید باید برای یاد گرفتن اینها نماز را از اول وقت تاخیر بیندازد , ولی اگر به امید آن كه بر وجه صحیح نماز را انجام دهد در اول وقت مشغول نماز شود , پس اگر در نـماز مساله ای كه حكم آن را نمی داند پیش نیاید , نماز او صحیح است , و اگر مساله ای كه حكم آن را نمی داند پیش آید , جایز است به یكی از دو طرفی كه احتمال می دهد عمل نماید و نماز را تمام كند.



ولـی بعد از نماز باید مساله را بپرسد كه اگر نمازش باطل بوده , دوباره بخواند , و اگر صحیح بوده اعاده لازم نیست .



762- اگر وقت نماز وسعت دارد و طلب كار هم طلب خود را مطالبه می كند , در صورتی كه ممكن است , بـاید اول قرض خود را بدهد , بعد نماز بخواند , و هم چنین است اگر كار واجب دیگری كه باید فورا آن را بجا آورد پیش آمد كند.



مـثلا ببیند مسجد نجس است باید اول مسجد را تطهیر كند , بعد نماز بخواند , و چنانچه در هر دو صورت اول نماز بخواند معصیت كرده , ولی نماز او صحیح است .